tisdag, april 04, 2006

Snygga radioannonser...

Jag älskar reklam! Speciellt reklambilder för radioapparater och radiogrammofoner.
Svenska Luxor (från Motala) tycker jag har dom bästa och mest genomtänkta annonsbilderna.
Reklambyrån som anlitades på 50-talet måste ha haft många duktiga medarbetare.
Luxors annonser är så genomtänkta. Snygga möbler prydnadssaker och textilier runt apparaten.
Idag tänkte jag visa några av mina favoritannonser just nu:

Luxor Mignon radiogrammofon 1949:


Luxor Magnat (radiogrammofon med trådspelare) 1952:


Luxor Magnefon-Sekretär 1952:


Luxor Haupt och Luxor Empire radiogrammofoner 1954:


Luxor Turist batteriradio 1952:


Att få tag på radiokataloger/broschyrer från 1940-50-talet (min favoritperiod) har visat sig vara ganska dyrt... En del betalar många hundralappar för en broschyr som på 50-talet var gratis i radiohandlarens broschyrställ...
Jag har strategin att skynda långsamt. Bättre att lägga pengarna på bättre apparater än papper...
Hur som. Till det kommande nostalgirummet skall jag försöka samla på mig många och snygga reklamprylar och annonsbilder. Arbetet med det har precis bara börjat...
Nu är klockan midnatt och ögon känns grusade igen. Väl mött alla samlarkompisar och andra som läser detta...