söndag, april 30, 2006

Drömmaskinen äntligen hemma!

Här ser ni en glad och nöjd ägare - Drömmaskinen Philips FX995:an är äntligen hemma!

Igår morse bar det iväg till Malmö/Lund (Hjärup) för hämtning av radiogrammofonen jag letat efter i ett års tid! Köpet var klart sedan en månad tillbaka, men den stod ju som sagt 60 mil bort (tur och retur)...
Det blev en behaglig resa ner till Skåne. Bra väder och glatt humör.
Väl på plats kom Johan van der Levin (en av Sveriges samlargiganter på radioprylar) och hjälpte mig och sambon ut med radiogrammofonen i den lånade skåpbilen. Den var verkligen stor och tung. Den är rejält byggd med maffig självsökande radiodel och fräsig grammofon med växlare för upp till tio grammofonskivor. En drömmaskin. Åtminstone för mig! Jag älskar radiogrammofoner från mitten av 1950-talet (denna var köpt 1956) med FM-radio och skivväxlare som även tar vinylskivor.
Säljarna (ett äldre par) berättade att denna köptes av hennes föräldrar till hennes brors första egna partaj 1956. Så, det verkade vara människor med gott ställt... Med dagens penningvärde kostade den 1956 ungefär 40000:-!
Väl lastad i bilen gick resan hem till Johan van der Levin och hans rara och trevliga sambo för kaffebjudning. Dom bodde i en fantastiskt välplanerad och mysig lägenhet. Dessutom med inglasad hemtrevlig och möblerad balkong (på 6:e våningen).
Jag (och kära sambon) var stumma av beundran över alla maffiga, snygga, ovanliga, välputsade gamla och framförallt välexponerade apparater som stod i lägenheten. Johan har verkligen ordningssinne...
Johan skall också ha all heder för att han funnit denna radiogrammofon åt oss, och att han tog sig tid och åka ut till oss för bärhjälp - världsklass på den bussigheten!
Tyvärr så blev inte hemresan lika angenäm som resan ner till Skåne. Det regnade kraftigt och oavbrutet mellan Lund och hem - skitjobbigt!
Den sköra lasten gjorde också att man fick köra försiktigt. Hemresan tog nästa fem och en halv timme med två korta stopp... Så, det blev en jobbig och lång dag med 65 mil i bil.
Men, idag, utvilad och på glatt humör igen, började den lilla småfixningen som Philips:en behöver. Lite smörjning av grammofon och lite justering av de automatiska skaltrådarna mm.
Och, ni skulle höra ljudet i denna! Pang bom! Imponerande ljud - inte bara därför att den är från 50-talet, utan den låter verkligen bra. Vår Grundig 9070:a och 8056:a har ju också fint ljud, men nu är det nog Philipsen som leder på poäng...
Nu är det dags att gå ut för majbrasa - väl mött!

PS. en liten obehaglig händelse från hemresan - med en hårsmån (jag pratar om en sekunds marginal) missade vi att krocka med en gigantisk älg på vägen hem. På väg ut från Hässleholm (en liten avstickare) kom den ut mitt i vägen (vid ett industriområde). Hua mig! När jag tittade bakåt i backspegeln ser jag den enorma siluetten i motljuset från bakåtvarande bil... Vi hade verkligen tur. Inte kul att få in en älg i kupén och en radiogrammofon i huvudet...DS.

Lite bilder från vår tillfälliga placering av Philips FX995:an (mellan pianot och finsoffan):