tisdag, april 18, 2006

Jag blir så jävla frustrerad!

Ursäkta språket! Men jag blir så sur... Idag skruvade jag med en grammofon som jag gärna skulle vilja få fart på. Ingen ovanlig sort, bara en Luxor RT från mitten av 1950-talet.
Men, hur bär dom sig åt som förstår hur sådana här fungerar?! Den snurrar och växlar, men stannar efter en stund (fast motorn brummar). När jag drar i skivtallriken smäller det till och allt släpper för en stund. Samma procedur uppstår gång på gång... Suck!
Hur skall man kunna lära sig detta? Jag är så imponerad av alla andra samlare som verkar så duktiga. Efter en timme tröttnade jag. Gick upp till datorn istället och avreagerar mig...
Mekaniska fel borde ju vara lättare för mig än elektronikfel. Trodde jag... Jag har flera andra maskiner med små defekter. Man provar sig fram - gång på gång på gång... Men ofta får man ge sig pga. okunskap. Frustation!
Men, mitt mål är att en dag kunna ståta med en imponerade maskinpark, precis som flera av mina samlaridoler...
Några bilder på den krånglande grammofonen (Luxor RT):


En bild från källaren igen...

Jag kan annars avsluta med en positiv nyhet. Idag fick jag ännu en Luxor-broschyr på posten (Traderaköp). Denna var tryckt 1956 (och borde vara 1957 års modeller).
Det som slår mig när jag bläddrar i denna är att det gick fort utför med designen och den robusta möbelkvalitén man hade bara några år tidigare...
Klockan är nu 22.25 och lite kvällskaffe skulle sitta fint innan nerbäddning - väl mött!