lördag, april 08, 2006

Nu kan jag sluta leta...

I snart ett års tid har jag letat efter drömmaskinen nummer ett. Äntligen har jag blivit bönhörd... Radiogrammofon nummer 11 är på väg in...
Den springande inspirationen till mitt påbörjade samlande kom när jag förra vintern/våren råkade surfa in på en hemsida. Hemsidan tillhörde en ung duktig och pedantisk samlare. Denna person, trots unga år, har betytt mycket för mig. Hans fina hemsida med välfotograferade gamla apparater i toppskick fick mig att gå i taket av glädje. (Kolla själv på länken bredvid - www.johansoldradios.se).
Wow! var var min första omedelbara tanke. Så här fina apparater vill jag också ha. Nu!
En alldeles speciell apparat blev jag överförtjust i vid första ögonblicket. Det var en radiogrammofon från Philips med namnet FX995 från 1955-56.
En sådan vill jag ha. Nu! Det var omvälvande för mig som hade dålig koll på gamla apparater. Att det funnits så fina pjäser, det hade gått mig helt förbi.
Men, denna underbart snälla Johan, har äntligen hittat en till mig också! Efter ett års letande har den äntligen dykt upp... Allt är klart och den skall hämtas i slutet av denna månad - Mmmm underbart!
Visst har det dykt upp en och annan likadan på diverse annonser, men dom har alla varit ganska skraltiga och trista i skicket (eller för dyra och för långt bort).
Visserligen, vi köpte något av ett substitut i höstas när vi köpte en annan liknande apparat från Philips (FX804 från 1951-53). Den är också bedårande vacker, men, den har inte alls samma schwung i ljudet som denna...
Med en rörbestyckning på 17 rör och en storlek på 125x88 centimeter imponerar den...

Här är några bilder på min kommande skönhet (fått per E-post):


Längtar så hemskt mycket till dagen vi får hem denna.
Radiogrammofonen köptes tydligen ny 1956 av säljarens svärföräldrar. Dessutom har den stått i finrummet i 50 år som finmöbel (därav skicket). Ofta har ju gamla apparater annars hamnat i vedboden eller i något garage/källare (hua mig!)
Alla kvitton och instruktioner finns även bevarade. Skivspelaren brukar ofta krångla på Philips:ar från denna tid, men denna spelar tydligen bra med fint ljud i gamla som nyare plattor.
Så fort denna kommer hem så skall jag återkomma i min blogg om detta.

PS. Jag hittade följande lilla inlägg om ovanstående radiogrammofon på ett holländskt radioforum DS.

" this beautiful machine is the console version of the better known
BX998. It dates back to 1955, when its price was about 2800
guilders which was more than the price of a small car at the time"

Bye!