lördag, april 22, 2006

Jakten på nya prylar fortsätter...

God lördagskväll!
Tyvärr så har hela dagen innehållit massor av antiklimax. Senast ikväll med Tony Rickardssons VM-äventyr i Speedway (missad pallplats)...
Antiklimax nummer två är ett förväntat köp av en radiogrammofon i paket med 100 stenkakor. Radiogrammofonen var verkligen inget att ha medans stenkakorna är av tveksam art...
Men dagens verkliga antiklimax var ett besök på en mega-loppis på östkusten (ingen nämnd, ingen klämd...).
På detta ställe såg jag och min sambo en stor samling radiogrammofoner i höstas. Tyvärr så var inte säljaren riktigt anträffbar då, annat än på telefon genom frun. Man fick då en antydan om att han minsann inte skulle skänka bort några saker...
Idag när vi åtta månader senare besöker samma ställe och samma radiogrammofoner står kvar blir man lite sugen att få någon med sig hem. Men, säljaren är verkligen en konstig och knepig sort!
En Saba Mainau (http://www.radiomuseum.org/r/saba_mainau_musiktruhe_9.html) samt en liten fin Luxor radiogrammofon på smala ben gav mig ha-begär. Men, denna tråkiga obstinata man svamlar något om att han minsann inte vill bli lurad av någon samlare och att jag skulle sätta ett pris på dessa två...?
Visst skall väl säljaren ha ett pris på grejorna när man har en butik/loppis av stora mått? Hemskt irriterande!
Jag har länge sökt någonting av Saba. Men detta tyska märke är väldigt ovanligt i Sverige har jag märkt. Luxor:n var också ovanlig (jag har aldrig sett modellen någonstans). Det enda han var intresserad av vad att lura på oss någon sorts espressomaskin med några fåniga kaffekuddar till, för massor av pengar...? Hmmm. Ibland blir jag så förbannad på mig själv att man står som ett mähä och tar emot massor av skitsnack! Men, jag var väl naiv och trodde att radiogrammofonerna skulle bli mina... Pust!!!
Att man dessutom blir överbjuden på allt man vill ha på Tradera, gör en lite uppgiven. Det är dyrt att bli samlare... Priserna verkar stiga uppåt, eller hur?
Nej, nu får jag trösta mig med det jag har och ladda upp för kommande helg. Då skall förhoppningsvis Philips FX995:an komma hem (tillsammans med något annat fynd - kanske).
Jakten fortsätter. Oförtrutet. God natt alla ni som läser detta (från en något irriterad dalmas)!