tisdag, september 11, 2007

Radiogrammofon med barskåp - äntligen!

Hello musiclovers...
Då är jag tillbaka vid tangentbordet för en rapport om mitt samlande igen...
Som samlare har man ju lite speciella önskemål och drömmar om att hitta dom perfekta sakerna. En av mina drömmar har varit att hitta en radiogrammofon med barskåp i riktigt fint skick. Och, nu har den dykt upp! (Det blir radiogrammofon nummer 17 i samlingen!)
Denna är betald och skall bara hämtas - i Saltsjöbaden... Typ 33 mil bort. Enkel resa...
Radiogrammofoner med barskåp är ju inte speciellt sällsynta, men dom finns sällan på rätt plats eller är i rätt modell eller framförallt, i kanonskick. Men nu skall det nog vara slutletat efter denna modellsort...

Arbetet med alla andra apparater som tillkommit de senaste veckorna fortskrider sakta. Dux:en i Hauptmodell (se tidigare inlägg i Augusti 2007) har jag gett upp chanserna att få originalverket från Philips i fungerande skick. Nu har jag påbörjat monteringen av en fin Garrard RC80 med ny pickup. Denna Garrard fungerar väldigt bra. Just nu inkastad och uppallad inuti maskinen för diverse provspelningar. Skall bara tillverkas en förhöjningsram i mahogny så montering blir snygg.
Att byta ut originalverket kanske inte är något man gör ostraffad i vissa samlarkretsar, men, denna maskin fungerar i övrigt så bra med kraftigt och bra ljud på både radio som skivväxlare.
Jag återkommer med bilder och en genomgång av denna Dux var det lider...

I vår hall står det även en annan radiogrammofon och väntar (Conserton). Där är det än mer jobb att få skivspelare och radio i fungerande skick. Skaltråd av och gummidrivningen till skivspelaren defekt. Eftersom möbeln är i absolut toppskick så skall nog även det andra bli det också. Tids nog...

Avslutar med en bild på vår nya radiogrammofon med barskåp - Blaupunkt Arkansas 57 modell 4345 från 1957 (bilden lånad från radiomuseum.org):