tisdag, augusti 14, 2007

Radiogrammofon nummer 16!

Jaha... Pust och stön! Radiogrammofon nummer 16 i samlingen har precis flyttat in hos oss!
Köpt i Vimmerby av en gammal dam som tillsammans med maken Gösta köpte denna ny 1954 för 2300 kronor...
Det är en Concerton V1574T med bandspelare Grundig 700C samt skivspelare Philips AG2001T lite fyndigt placerad i en utdragslåda på sidan...
Nu återstår det många timmars rengöring och fix innan denna blir i topptrim...

Annars har det varit ganska mycket skruvande och rengörande senaste tiden. Håller bl.a. på med Haupt-Dux:en (se förgående inlägg).
Skivväxlaren till Dux:en (Philips AG1002V) vill ännu inte fungera som den ska. Skitkrångligt med all mekanik som inte harmoniserar.
Jag har servicedokumentation till denna skivväxlare. Men, vad hjälper det...
Jag har tankar på att kasta i en Garrard RC75:a istället som jag har liggandes över. Denna Garrard fungerar perfekt och har ny vändbar pickup. Dux hade ibland även Garrard som original i vissa möbler, så det kanske inte är ett helgerån att byta Philipsen mot Garrarden...

Nej, nu är jag hungrig och tänker ställa mig vid spisen - väl mött någonstans någongång...


Errkas nya fynd - Concerton V1574T från 1954
Posted by Picasa