fredag, augusti 10, 2007

En radiogrammofon med stil & elegans!

Hej hopp vänner & bekanta!
Äntligen fredag! Idag har jag tagit en semesterdag och är hemma och kelar med nya radiogrammofonen!
Köpte nedanstående Dux V1359 Haupt-radiogrammofon sent i går kväll på ganska nära håll...
En riktig klassmöbel, eller hur!
Jag har länge letat efter en Luxor Empire/Haupt, men misslyckas. Så, denna Dux från 1955 fick bli ett substitut sålänge...
Ett ganska bra substitut!
Nu återstår lite rengöring och framförallt få grammofonväxlaren i funktion. Grammofonen är en Philips AG1002V (tyvärr lite dåligt rykte funktionsmässigt på denna...). Jag har ett likadant skivspelarverk löst som reservdelsverk i källaren som verkar fungera bättre. De två tillsammans kanske kan bli en fungerande enhet.
Som sagt, det är framförallt för möbeln jag köpte denna. Radiodelen är tyvärr inte lika lyxig (utseendemässigt) som t.ex. Philips bästa radiogrammofoner. Men, den har 16 radiorör och två stycken 9 tums konserthögtalare som ger ett fint och klart ljud.
Bäst av allt; radion går ända upp till 108 Mhz! Annars ett dilemma på många apparater att man inte kan lyssna på P4 mm pga. begränsningen med 88-100 Mhz.
Jag återkommer med fler bilder på denna när den är riktigt ren och fin - och fungerar perfekt...

Idag skall ytterligare en radiogrammofon få flytta in hos oss; En Centrum från 1956-57 (ett skänk från ett par som håller på att flytta till ett mindre boende). Mer om denna Centrum kommer också senare i Augusti...

Väl mött på något radioforum eller så...


Errkas nya kelgris - Dux V1359 från 1955...

Posted by Picasa