söndag, september 16, 2007

Radiogrammofon nummer 17 och 18!

Jag har skrivit det förr, och jag menar verkligen det. Jag älskar radiogrammofoner!
Gårdagen blev en hektisk lördag. På elva timmar avverkade vi 70 mil och samtidigt hann hämta två radiogrammofoner...
Den första (Telefunken Opus 7 HiFi - sekretär) hämtade vi hos ett känt ambassadörspar i Bromma. Dom höll som mest på att byta boende från stor villa till lägenhet i stan.
Största besväret var att få ner pjäsen från tredje våningen i två svängda trappor...
Radiogrammofon nummer två för dagen (och 18:e i samlingen) stod ute på fantastiskt vackra Älgö ute vid Saltsjöbaden.
Det var en radiogrammofon med barskåp! En modell vi letat efter ett länge tag ...
Modellen heter Blaupunkt Arkansas 57-4345 från 1956-57.
Det som slog mig direkt var - vad stor den är! Större än andra med barskåp jag sett.
Nu återstår det bara att rengöra... Trots allt, vi är väldans pedanter med rengöringen och skicket.
Rengöring samt olja eller vaxning brukar göra susen!
Jag får återkomma med en bildserie på de två nya när det är så dags.
Vi har ju även tre andra nya som inte fått stått i kameran och strålkastarskenet ännu...
Väl mött senare i veckan!