onsdag, mars 22, 2006

Många järn i elden...

Gäsp... Klockan är mycket, det är natten mot onsdag. Dags att blogga igen efter några dagars uppehåll...
Känner mig lite sliten just nu efter skadan i bäckenet. Har dessutom börjat jobba igen efter nästan två veckors vila.
Jag har hamnat i samma situation som många andra samlare; för MÅNGA samtida projekt som pockar på uppmärksamhet...
I mitt "datarum" står just nu en Grundig radiogrammofon (8056W/3D) från 1955) mitt på golvet. Den är STOR och tar mycket plats... Allt verkar fungera på denna, så när som på remmen till bandspelaren. Jag har påbörjat städningen invändigt (det blir en del smuts på 51 år...) och räknar med att påbörja uppsnyggningen utvändigt kommande helg.
Visst, det är otroligt skoj, men ibland känns det som att man har för många olika apparater i luften samtidigt. Jag skulle behöva fokusera mer... Det blir lite som att "det ligger över en" med arbeten...
Nu är det ju en hobby, men, ibland undrar jag hur en del andra samlare hinner med och får så fin puts på sina prylar...? Skall man dessutom byta lite elektronik (komponenter) invändigt så blir det mycket jobb om man inte är van.
Här är två bilder på Grundig-maskinen som är under rengöring:


Ett annat projekt som jag hoppas blir klart inom kort är en Luxor radiogrammofon (905W) från 1942-44 (ovisst). Det är en liten trevlig golvmodell med en imponerande skivväxlare - kromad kraftig och tung...
Skivväxlaren har en del mekaniska fel som lätt borde gå att åtgärda. Problemet är ju kompetensen på utföraren. Skivtallriken snurrar fint, växlingen likaså, men armens automatik krånglar lite. Men, tids nog så blir nog denna fin också. Jag har rivit ur innanmätet och rengjort samt återmonterat igen.
Nu återstår skivväxlaren samt skaffa ett trasigt förstärkarrör.
Vill gärna visa två bilder på Luxor 905W från 1942-44:


Ett annat projekt som påbörjades för flera månader är ett nostalgirum i källaren.
Detta rum skall innehålla lite trevliga sittmöbler, en snygg golvlampa, en trevlig stringhylla med radiolitteratur samt ett snyggt pelarbord. Allt från 1948-55 (trevlig möbelperiod).
Tillsammans med massor av skivor, radioapparater, radiogrammofoner och annat kuriosa skall detta bli en tillflyktsort för IT-trötta människor...
Detta projekt hoppas jag blir verklighet till sommaren, även om det är påbörjat.
En sista bild från ett av kommande nostalgirum (påbörjat):

Nu är det hög tid att lägga sig (somnade på soffan tidigare i kväll) trots att jag känner mig ganska pigg just nu... (02.10)