onsdag, april 26, 2006

Radiogrammofon nummer tolv...

Godmorgon Sverige!
Det är tidig morgon och det är lill-lördag (delvis onsdag)...
Innan jag åker till mitt jobb ville jag skvallra lite om min nya radiogrammofon... Nummer tolv i samlingen.
Okey, jag erkänner. Jag hinner inte med. Och, nu släpar man hem ytterligare jobb!
Radiogrammofonen jag köpte igår (får den hemkörd till helgen) är verkligen smutsig! Den behöver nog mycket omsorg innan den får det utseende den hade 1949-50 när den var nyfödd...
Det är en Luxor och skivväxlaren som sitter i är av sorten "bara 78-varvare".
Ändå är den intressant. Jag älskar Luxor! Jag vill gärna ha alla de sorters skivspelare och skivväxlare man saluförde på 1940-50-talet. Inte helt lätt att hitta. Men, jag skyndar långsamt...

Nedan visar jag lite bilder från garaget där den nu står (körd dit från ett dödsbo - har stått i varmkällare innan):





Jag återkommer med en blogg om denna när den är fin och spelklar!
På återseende!