söndag, april 16, 2006

Påsken snart över...

Go´kväll folk...
Påsken närmar sig sitt slut och ledigheten likaså. Ibland kan det vara jobbigt att få för mycket ledighet... Allt man skulle företa sig, blev aldrig av...
Jag har precis satt mig en stund vid datorn. Laddat radiogrammofonen i mitt "datarum" med tio gamla stenkakor och laddar upp för en stunds bloggning...
Igår kväll lade jag mig en stund i sovrummet för lite radioavkoppling. Klockan 21.00 på lördagar går det ett program på P4 som heter "Da Capo" med Anders Eldeman. Otroligt trevligt! Mer av sådant på radion och TV:n!
Jag minns programmen "Nattsudd" med Svante Grundberg och Björn Wallde på 80-talet med samma positiva känsla. Nattsudd skulle gärna SVT få sända i repris igen, eller varför inte sälja på DVD istället för allt annat skit som finns på marknaden, eller hur?
På tal om radiomannen Anders Eldeman. Han blev den lycklige köparen till Lars-Göran Frisks samling av grammofonskivor (mannen med radioprogrammet "Skivor från Vetlanda") när Lars-Göran gick ur tiden för några år sedan. Jag träffade en äldre man i Vetlanda i somras som berättade att skivornas antal var nära 100000 och vikten runt 6500 kilo... Då bleknar ens egna lilla samling av grammofonskivor...
Att det finns entusiaster som Anders Eldeman och andra "Stolliga" människor som håller på med gamla prylar är väl ändå en sorts samhällsinsats, eller hur? Om ni inte lyssnat på radioprogrammet "Da Capo" någon gång - gör det!
Idag gick jag och min kära sambo en långpromenad. Ett kärt område att besöka så här på våren är förstås festivalområdet (Hultsfredsfestivalen) nere vid sjön Hulingen.
Vattennivån i sjön verkar rekordhög, med vatten långt upp på kända stråk under festivaltid. Annars känns det overkligt varje år att detta område förvandlas från hembygdspark till ett festområde för 35-40000 personer! Man blir imponerad av alla människor som år in och år ut sätter av massor av gratistid för att göra Sveriges största musikhändelse. Själv tillhör jag de få som var med redan första året 1986. Festivalen har utvecklas lite sedan dess... (nästan lika många funktionärer nu som betalande första året...).
Nu till något helt annat. Arbetet med radioapparaterna går långsamt framåt. De stora omflyttningarna i källaren har tagit en del kraft och tid senaste tiden. Men nu är den gamla soffan ute ur nostalgirummet. Vi har tillfälligt ersatt den med en soffa och fåtölj i klassiskt 60-tals dansk form. Något måste man ju sitta på när man vill lyssna lite på apparaterna.
Här är ett par bilder på de tillfälliga nya sittmöblerna (från slutet av 1960-talet):

Nu skall jag ner i källaren och fixa till två stycken tavelhyllor till - väl mött...