torsdag, augusti 31, 2006

Största kapet från radiomässan!

God kväll, radiolovers!

Jaha, nu var det torsdag igen, och veckan spurtar på alldeles förfärligt snabbt.
Tycker att både kvällar och helger rinner iväg snabbare än man hinner blinka...
Men, så är det väl om man har kul på sin fritid!
Stackars alla dom satar som inte har något vettigt intresse, utan mest bara hänger vid TV:n och käkar chips och coca-cola...

Vi radiointressade har inte svårt för att få tiden att gå. Somliga hinner med massor, medans andra pular på i sakta mak. Själv är jag nog mitt emellan bägge karaktärstyperna.
Man skall hinna med och njuta av sina prylar också. Hos vissa samlare verkar det saknas denna egenskap...

Radiomässan i Olofström (30 juli) har jag länge lovat skriva om. Nu känns det att det är dags.
Mässan får väl ses som en väldigt liten mässa. Intresset för radio och grammofonsamling är ganska stort i Sverige. Men, det känns lite som om Olofström är lite för avsides för många (inte mig dock). Johan var der Levin som håller i många av trådarna har ju också relativt nära till Olofström från sitt hem i Malmö.
Men det kanske skulle till en flytt till exempelvis Jönköping, som blivit lite av Sveriges nya mittenregion tillsammans med Linköping. Vi får se hur det blir med det i framtiden...

Annars var årets mässa trevlig, varm och gemytlig. Vissa storsamlare saknades dock. Skulle vara kul för mig som nyfrälst att få träffa ALLA större samlare...
Jag hittade dock en hel del prylar som jag köpte. De två bästa köpen var utan tvekan Luxor radio/trådspelare/grammofon-möbel från 1954 med hela 21 magnefonrullar till. Allt för en spottstyver!
Köp nummer två som jag är helnöjd med, ja, faktiskt hellyckligt överväldigande supernöjd med, är en svensk radio från 1936. Svensktillverkad i Stockholm. Märket är Tjerneld och modellen heter 33V och den är i ypperligt skick!
Säljaren, Carl-Fredrik Nordström från Sölvesborg, har gjort i ordning denna ordentligt och den fungerar fantastiskt bra! Lyser vackert också samt har ett härligt varmt ljud när jag kopplar in en grammofon till den.
Jag köpte dessutom en snygg grammofon (Perpetuum Ebner - 1957), en fräsig högtalare i lite art deco-stil från Schaub Lorentz (sent 1950-tal), diverse bordsradioapparater samt lite litteratur.
Sammantaget var det en trevlig och gemytlig mässa där det fanns utrymme för lite djupare kontakter med andra samlare. Det kan annars bli lite stimmigt och högljutt på många dylika tillställningar.
Här vill jag visa lite bilder på största mässfyndet (med 21 magnefonrullar till). En Luxor Serenata från 1954:Lite bilder på Tjerneldsradion från 1936 kommer, bara den blir rättvist fotograferad...
Vill ni se fler bilder på Luxor Serenata:n och bilder från Radiomässan i Olofström kan ni klicka på nedanstående länk. Där kommer jag lägga upp fler bilder på min samling och diverse samlarrelaterade studiebesök framöver.

http://picasaweb.google.com/erik.lindblom

Nej, nu är det dags att lägga sig och ladda upp inför veckans sista arbetsdag - väl mött!