onsdag, oktober 03, 2007

520 stenkakor har hittat hem...

Jaha. Klockan är 06.00 och det är tidig onsdagmorgon. Sitter här för en stund innan färden går mot Vimmerby för ytterligare en arbetsdag...
Ville bara skvallra lite om mitt senaste fynd...
Jag hade ju lovat lite bilder från mina nya radiogrammofoner. Den med barskåp är ju färdigdokumenterad, men, Telefunken Opus 7:an står här blank och färdig för entré framför kameran.
Men, den står inte bra just nu. Vill gärna flytta den först och få till den omkringliggande miljön också. Det är viktigt på bild, tycker åtminstone jag... Så det får vänta ett par dagar med kameran.

Istället vill jag berätta lite om mitt nya fynd. Gjorde en 60-milatripp i förrgår och hämtade 520 (!) stenkakor (78-varvare som en del personer hellre kallar dom...).
Hela samlingen förvarades i snygga praktiska arkivboxar från svenska Odeon/Zantex (tillverkade på 1940-talet). Härligt konstruerade boxar med tryckknappar och numrering för skivorna!
Den tillhörade lådhurten innehåller ett kartotek med sökfunktioner för, Solist, Kompositör, Titel samt Orkester... En man med ordning och reda har tydligen ägt denna samling tidigare...
80% av samlingen är amerikansk och engelsk jazz och schlager/evergreens. Skivorna är dessutom i kalasskick! Hälften ser nästan ospelade ut!
Nu skall boxarna bara rengöras lite och framförallt spelas igenom...
Här två bilder på samlingen (tillfälligt uppställt på golvet på mitt "kontor":
Så snyggt blir 520 stenkakor uppradade...Praktiska tryckknappar för "skivutkast"...