söndag, mars 26, 2006

Dåligt samvete...

Hmmm...
Jag skrev i mitt första dagboksinlägg att jag hoppades att jag inte skulle tröttna inom 14 dagar som alla andra bloggare...
Nej, så är inte fallet, även om jag till synes här på bloggen legat på latsidan...
Men, tiden räcker inte riktigt till ibland. Så har den senaste veckan fortskridit.
Idag har vi haft besök hela dagen av en annan radiosamlare (av äldre årsmodell) som bor i utkanten av kommunen. Tillsammans med hans fru har vi haft en ganska trevlig söndag med diverse provkörningar och diskussioner runt en del apparater... Ja, ni andra samlare vet hur det kan vara, eller hur?
Jag har senaste veckan planerat andra blogg-inlägg. Känner nog mig lite för mycket pretentiös ibland...
Jag har lite funderingar runt ett inlägg om olika reklambilder. Hur är det med 50-60 år gamla radiobroschyrer, är dom fortfarande skyddade av upphovsrätt? Ett företag som Luxor och reklambyråer som för länge sedan gått bort, finns det fortfarande någon som skyddar dessa broschyrers kopieringsrätt?
Jag vill gärna visa min absoluta favorit bland reklambilder (underbart tecknad/målad).
Den säger allt om det tidiga Sverige på 1950-talet. Det unga kärleksparet som trånar i radiohandlarens skyltfönster och drömmer om en kombinerad möbel och musikmaskin; Luxor Magneta/Mignon (1952):

Spånar även på en blogg om trådinspelningsteknik, speciellt från företaget Luxor/Skantic.
Väl mött senare i veckan...