lördag, juni 10, 2006

Samlingen växer sakteliga...

Hej igen...
Länge sedan man kom till skott och skrev någonting på bloggen. Man borde väl skämmas lite för sin produktivitet. Men, det har varit svårt att hitta inspiration till några vettiga lägesrapporter från min samlarborg...
Senaste två veckorna har det varit två stora bemärkelsedagar i vår familj. Detta är en av orsakerna till att det är trögt... Jobbet tar mer kraft nu än förr också.
En och annan radio har ramlat in i samlingen, och hamnat i källaren på den så kallade väntelistan (listan på prylar som skall rengöras och funktionstestas).
Bland annat två stora och tidiga 40-talare. Ja, riktigt stora apparater. En modell heter Telefunken 770wkk (väger nästan 25 kilo!) och en Concerton V11. Dessutom har jag fått min första Kungsradio till samlingen (modell v224).
På önskelistan ligger två samlarsaker. Dels en stor maffig Saba-radio (ouppnåligt känns det som) och att hitta en Luxor trådspelare av sista modell med spolning framåt.
Jag har dessutom hittat ganska många roliga och intressanta grammofonskivor som man kan spela på sina gamla apparater. En del av skivorna hittade vi på en lustig loppis på Öland. Den var obemannad (?). Man tog vad man ville ha och stoppade pengarna i ett rör som gick in i en husvägg...
Jag är nog lite för lat och framförallt okunnig för att meka fullt ut med alla apparater. Jag känner mig som en rallyförare ibland. Vill hellre köra än meka...
Godnatt från mig i Hultsfred...