måndag, maj 22, 2006

Tillbaka från tystnaden...

Äntligen kommer jag till skott för en bloggning här ikväll... Det har varit lite trögt sista veckorna med tid och inspiration.
Inspirationen till samlarprylarna avtar inte - never!
Jakten på intressanta prylar finns där hela tiden, men tyvärr känns det som om priserna stiger rejält på marknaden just nu...
Vissa samlare på t.ex. Tradera skall bara ha vissa saker - till vilket pris som helst...
Ser man att vissa personer lägger sig i en budgivning ger man upp direkt! En del samlare verkar har väldigt stora och obegränsade ekonomiska muskler som jag saknar - tyvärr...
På tyska Ebay är det än värre. Radioapparater från tyska Saba är eftertraktade. En del Saba-radioapparater från 50-60-talet går för riktigt orimliga summor. Jag pratar om 4000-12000 kronor för vissa modeller!!?
En storsamlare jag följt en tid köpte häromveckan en Telefunken rör-mikrofon från 40-talet för 40000:- (se mikrofon här).
Man känner sig lite fjuttig i jämförelse med sådana samlare, eller hur?
Nej, nu skall vi inte hänga läpp. Jag är faktiskt nöjd med det lilla jag hittar och vårdar.
Till det mest positiva just nu är att jag har fått bra kontakt med Holländska grammofon-sällskapet som driver hemsidan www.grammofoon.com (kanonsida).
Deras mission är att samla in uppgifter och bilder på alla grammofoner som tillverkats (även kombinationer med radio)... (ett hästjobb...)
Eftersom jag har en del grammofoner och framförallt radiogrammofoner, har jag börjat uppladdning av uppgifter och bilder på mina prylar.
Först ut att fotograferas och dokumenteras blev vår första radiogrammofon vi köpte i augusti 2005. Det är en AGA Lyx Orkester 2275 med skivväxlare, radio och Grundig rullbandspelare från 1952-53. Det är en gosig och snygg musikmöbel som känns speciell (förstfödd).
Grabbarna på grammofoon.com gjorde ett snyggt jobb med presentationen tycker jag.

Här är lite bilder på AGA:n


Vill du se den färdiga presentationen av ovanstående radio/band/grammofonen AGA Lyx Orkester 2275 från 1952-53 kan du titta in på den Holländska hemsidan:
http://www.grammofoon.com/Aga/aga_lyx.htm

Nu är det dags att avrunda - klockan närmar sig 22.00. Dagens sista välgärning får bli insättning av lite pengar till en säljare på Tradera för en Philips radiobroschyr jag köpt... Väl mött!