lördag, maj 13, 2006

Jag lever...

Happy weekend musiclovers!

Ville bara säga att jag lever! Det har annars verkat lite dött här på bloggen sista tiden.
Samlandet står inte stilla om ni tror det. Köpte en radio och två grammofoner häromdagen som tagit en hel del tid att tvätta/putsa upp.
Radion och grammofonen som jag fick liv i heter Schaub Lorentz 36W-3D respektive Elac PW6-SC.
Apparaterna har hört ihop sedan köpet 1955 och kommer från ett dödsbo i Vimmerby-trakten (som säljaren köpte för två år sedan).
Radion har fyra högtalare och FM. Låter väldigt bra och är skitsnygg (tycker jag)! Grammofonen fungerar väldigt den med. Automatisk skivväxlare för upp till 10 grammofonskivor och nål för både stenkakor som vinylskivor. Det står visserligen AGA på den, men det är en Elac tillverkad för AGA:s räkning. Jag har en likadan grammofon i en Grundig radiogrammofon nere i nostalgirummet. Den nya Elac:en har annars bättre ljud. Kanske nålen eller kristallpickupen är i ett bättre skick...
Alltid kul att köpa prylar som fungerar bra och låter underbart... Grammofoner är alltid kul att skruva med. Dom är ju tekniska underverk för sin tid, eller hur?
Lite bilder på de nya prylarna för veckan:

Nu är det dags att förbereda sig för dagens övningar. Maries pojk skall på studentbal och vi skall ut och fotografera lite. Väl mött!